среда, 19. април 2017.

Kesa brašna

Za vreme praznika imala sam malo više vremena pa sam se bavila vašim pitanjima i nedoumicama. Odlučila sam da jedan post posvetim brašnima koja koristim, pošto me često pitate za razlike između njih, koja su bez glutena i koje međusobne zamene dolaze u obzir.


Za početak verujem da svi imamo nejasnoća oko pojma integralnog, graham i crnog pšeničnog brašna. Integralno je od celog zrna pšenice, što je odlično jer ima dosta više vlakana od belog brašna pa ćete biti duže vremena siti. Graham brašno se dobija posebnim načinom mlevenja, gde se svaki deo zrna posebno obrađuje pa je takođe dobro kao i integralno. Za kraj ostavljam crno, koje se dobija mlevenjem prethodno prečišćene pšenice, pa se u skladu sa procentom pepela označava kao tip1100 i tip1600. Da se razumemo, sva su dobra i sigurno bolji izbor od belog brašna jer sadrže mnogoo više vlakana, vitamina i minerala. Često se mogu naći razne mešavine u prodaji, ali vam savetujem da uzimate čista bez dodataka. Proverite pre kupovine deklaraciju da li je 100%  integralno, jer često dodaju belo brašno pa prave mešavinu za hlebove. Cena je dobar pokazatelj, ako je prilično jeftino onda je to znak da je u pitanju neko muljanje. Od ove tri vrste ja uglavnom kupujem integralno pšenično brašno, ono sadrži gluten ( sadrže ga i crno i graham).
Pored njega koristim i ječmeno integralno brašno koje takođe sadrži gluten. Ječam kao žitaricu često izdvajaju kao jednu od najzdravijih jer sadrži selen i ima povoljan uticaj na digestivni sistem.
Za kraj u grupi glutenskih tu je i ražano brašno, a raž kao žitarica se izdvaja po povoljnom dejstvu na organizam kod žena u menopauzi, kardiovaskularnih bolesti, nervni sistem kao i funkcionisanje štitne žlezde.
Prethodno navedena tri brašna koristim podjednako, međusobno ih kombinujem i menjam jedno za drugo. U receptima kod kojih koristim neko od njih, a vi nemate to navedeno onda uzmite neko od druga dva, jer nema velike razlike koje koristite.
Druga grupa brašna koja koristim su ona bez glutena, nemam problem sa njim već tu razliku pravim zbog vas jer mislim da je nekima to bitno. 
Na prvo mesto ću staviti heljdnino brašno, koje smatram prilično savršenim zbog svoje boje, strukture i specifične arome. Pored minerala, vitamina i vlakana kao i druga brašna ono ima povoljan uticaj na otpornost organizma, otklanjanje umora, poboljšanje cirkulacije kao i čišćenje čitavog organizma. Često ga mešam sa kukuruznim brašnom ili ga dodajem uz ostala sa glutenom po par kašika. Više volim da ga dodajem u slane recepte, kao što su slane pite, krekeri, pogačice i slično. Smatram da teško koje brašno može da zemeni njega jer je zaista priča za sebe. Prilikom kupovine obratite da li je 100% čisto jer mislim da trgovine dosta "podvaljuju" što se tiče njega, cena je prilično dobar pokazatelj.
Pored heljdinog koristim i kukuruzno brašno koje je takođe bez glutena. Njega delimo na belo i žuto u zavisnosti od kojeg je kukuruza pravljeno. Više koristim belo jer imam domaće provereno, dok žuto kupujem i uglavnom ga dodajem u slatke recepte jer je lepe boje i malo drugačije arome. Često u prodaji srećete i palentu, koja predstavlja instant obrok. Ona se glavnom koristi za kuvanje, dakle potrebno je manje vremena za kuvanje jer je ona delimično termički obrađena. Zamenu za kukuruzno brašno nemam jer je jako specifično, idealno za mafine i projice pošto održava rastresitu strukturu testa. Što se tiče dobrobiti ono sadrži značajan udeo cinka i gvožđa pa povećava proizvodnju crvenih krvnih zrnaca, a pored toga povoljno utiče na ten i vid.
Ponekad meljem žitarice kao što je proso pa koristim kao brašno, takođe je bez glutena. Naravno vi možete kupiti proseno brašno u bilo kojoj zdravoj hrani ali ja to ne radim jer ga ne koristim toliko često. Proso je jako hranljiv i lako svarljiv, ali je prilično zanemaren. Povoljno utiče na otklanjanje migrena, a zbog visokog sadrzaja magnezijuma dobar je za zdravo srce. Zbog prethodno navedenog razmislite o kupovini, jer je prilično jeftin i dostupan u svim zdravim hranama.



Bilo koje od navedenih ima veliki udeo ugljenih hidrata pa se trudim da obroke sa njima jedem za doručak, na taj način imam ceo dan da organizam svari tu hranu. Pogaćice, projice, pite, pizza, palačinke, razne su opcije uz namaze, džemove, mlečne i suvomesnate proizvode. Često pričam o toj raznovrsnosti i bitnosti prvog obroka ujutru, pa pokušajte i vi da imate takav početak dana. Pazite prilikom kupovine "zdravih" hlebova, peciva jer često imaju skrivene sastojke i često je reč o komercijalizovanim proizvodima koji imaju samo lepo pakovanje i dobru reklamnu propagandu. Ako je nešto zdravo ne znači da ga možete jesti u neograničenim količinama, pogotovu kod hlebova i testa od integralnog brašna koja često imaju više kalorija od onih sa belim brašnom. Ali su te kalorije "dobre" jer produžavaju osećaj sitosti i povoljno utiču na vaše zdravlje kao što sam već navela za svako brašno pojedinačno.


2 коментара:

  1. U ovom tekstu ste lepo objasnili razliku izmedju glutenskog i bezglutenskog brasna, ali sta vam bi da se pre neki dan onako izlupetate na televiziji i preporucite ljudima psenicno integralno brasno kao bezglutensko. Celijakija je ozbiljna autoimuna bolest koja dovodi do brojnih poremecaja u organizmu, pa cak i kancera i krajnje je neodgovorno da pricate o necemu sa cime niste upoznati, jer vas neko moze poslusati.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav, hvala sto ste gledali emisiju i pogledali blog. Ja se izvinjavam ako je loše shvaćeno, naravno da je pšenično sa glutenom kao što sam ovde navela. Prijatan dan, uživajte u kuvanju.

      Избриши