недеља, 02. април 2017.

Pitanja i odgovori

Kroz ovaj post ću pokušati da odgovorim na neka pitanja koja mi ljudi postavljaju. To se odnosi na lična iskustva, neke stvari ne znam da li ispravno radim, ali kod mene funkcionišu dobro. Dakle meni to prija, i mislim da je to najbolji pokazatelj. Ako vam neki od saveta i preporuka odgovara, onda super, jako mi je drago da je to nekome od pomoći. 
Neka od pitanja su uglavnom:





Šta doručkuješ?

Ovako, najpre da kažem da sam se trudila da blog bude jednostavan i pregledan, kako bi svako mogao da nađe šta mu je potrebno. Znači u okviru kartice Doručak imate ideje za pripremu istog. Tu imate razne varijante, kaše, palačinke, pite, pogačice, namaze, nešto je slatko nešto slano. Smatram da je za doručak dozvoljeno skoro sve, tada imam najraznovrsniji obrok, gledam da svako jutro imam drugačiji što savetujem i vama. Pokušajte da stvorite tu naviku, jer od doručka zavisi kakav vam je ostatak dana, često nedovoljno jak doručak dovodi do premora kasnije i potezanja za nekim slatkišima. Ako trenirate ujutru najbolje su vam kaše, palačinke ili omleti koje možete naći na blogu, tako nećete opteretiti stomak, a imaćete dovoljno energije za trening. Uvek jedem pre treninga, prosto mi je nezamislivo drugačije. Ne znam koliko ima efekta to na mršavljenje ali ako već niste neki profesionalni sportista koji ima jasno uređenu ishranu i verovatno nekada ima dana kada trenira bez doručka, onda mislim da to preskakanje doručka nije bas pametno. Najbolje je da testirate na svom primeru, uporedite treniranje sa i bez doručka pa vidite. Ostale opcije kao što su pite, pogačice sa namazima i slično jedem uglavnom kada me čeka naporan i dug dan, kada sam van stana i nisam sigurna kada mi je sledeći obrok. 
Jako je bitno da vam porcije ne budu prevelike, iako je to nešto zdravo ne znači da možete da pojedete tonu. Uzmimo primere obroka kako bih vam pokazala koliko količinski jedem: tri pogačice, 4-5 lista suvomesnatog plus neki mlečni proizvod (kriška sira, čaša jogurta ili kiselog mleka) ili omlet od 2-3 jaja uz neki mlečni proizvod (kriška sira, kiselo mleko, jogurt), parče pite dimenzije 10x10cm uz neki mlečni proizvod (šolja jogurta, kiselo mleko). Pokušajte da se uobročite i ne razvlačite taj obrok sat vremena, a vreme za doručak mi je uglavnom od 7-9, zavisi šta spremam i kada ustajem.
Kafa ili doručak, šta prvo? Kod mene se to nikad ne zna, ali uvek prvo popijem bar pola čaše vode. Često imam doručak koji ide uz kafu, neka slatka varijanta. Što se tiče onih kombinacija med i cimet, jabukovo sirće, kokosovo ulje i slično odmah po buđenju, isprobavala sam ali ne znam, očigledno nisam dovoljno dugo koristila da bi mi imalo neki efekat.
Kada je u pitanju "kupovna" hrana, dakle instant kaše, gotovi namazi, integralni hlebovi i slično imam mišljenje da je uvek bolje ono što sami napravite. Znate šta ste stavili i nema skrivenih sastojaka. Kaše nisam nikada ni probala, jer pored onih koje sama pravim nisam imala potrebu za kupovinu instant. Od hlebova sam probala neke, uglavnom je to ostalo samo na degustaciji jer i za to imam svoju opciju, preporučujem The 'lebac. Namaze takođe, pravim sama i tu vam preporučujem Riblji namaz .



Da li jedeš puno voće i kada?

Obožavam ga zaista, to mi je spas i osveženje uvek. Najčešće jedem ono što je u sezoni, a jabuka dnevno se podrazumeva, to mi je postala bas navika. Trudite se da uvek imate neko povrće i voće u frižideru. Najčešće voće jedem kao užinu između doručka i ručka ili dodajem u doručak. Ponekada ga jedem između ručka i večere, ali to izbegavam jer sam primetila da me nadima. Ako već jedete voće praktikujte ga bar 3h posle obroka i 1h pre obroka, a neka to bude u prvom delu dana, tako vam vrlo verovatno neće smetati. Ne znam koliko je realna priča da vam jabuka može pomoći da svarite hranu ako je pojedete odmah posle obroka, mislite o prejedanju pre nego što krenete da jedete. 



Šta jedeš posle treninga?

Diskutabilna tema, tu verovatno grešim dosta. Jedem uglavnom neposredno posle treniranja. Ponekad pojedem voće jer treniram ujutru, to možda nije dobro ali pošto treniram redovno mislim da mi to ne utiče puno na rezultat. Pored voća tu je i neka salata od svežeg povrća sa semenkama ili neki orašasti plodovi čisto da me malo oporavi jer nisam puno gladna tada. E sad to je samo uvertira, kasnije posle nekih 2,3 sata ručam, gde je obrok prilično proteinski. Ukoliko treniram uveće onda isključivo neka salata, orašasti plodovi, kuvana jaja, riba ili kiselo mleko. Ako mi trening bude negde oko 20,21h onda i ne večeram jer sam jela pre treninga tako da nemam glad.



Da li praviš "čorbasta" jela i šta ručaš?

Pošto često ručam negde u pokretu i nosim lunch box uglavnom nemam čorbastu hranu za ručak, već kuvano meso i povrće ili neka salata sa pasuljom na primer. Pogledajte u okviru kartice Ručak neke predloge, ali tu sam najmanje kreativna, ne zamerite mi. Dakle izbegavam ugljene hidrate kasnije u toku dana, ne jedem hleb uz ručak jer uvek imam neku zamenu za njega to mi prija, baš sam navikla. Često mi neko kaže da jede čorbasto, ono što mu mama spremi, to je zdravo. A onda mi kaže da se goji i da nema efekta od treninga. Naravno to ne znači da je sva čorbasta hrana kalorična ali ono što naše mame prave uglavnom jeste, jer prave sa zaprškom, dosta ulja, tzv vegetom i sličnim dodacima. Meni je vikend rezervisan za čorbice i to su uglavnom Skinny soup ili Red fish , to je neka moja preporuka, ukoliko želite zdravije da se hranite. A obroci neka vam budu što "čistiji" dakle ne mešajte previše vrsta hrane za ručak, možda vam bas te kombinacije utiču na varenje i usporavaju metabolizam.



Kada večeraš i šta?

Dosta vas izbegava večeru, mislim da je to besmisleno. Postoji dosta opcija koje dolaze u obzir uveče, sasvim vas zasite i nemate problema sa varenjem. Kao i za prethodne obroke i za ovaj imate karticu Večera na blogu gde su vam ideje. Uveče takođe izbegavam ugljene hidrate pa mi je večera uglavnom salata, kuvana jaja koja jedem cela, nikad ne odvajam žumance od belanceta jer mi prosto ne ide jedno bez drugoga. Nije vam uopšte loše da jedete ribu i piletinu uveče, neka to bude neka šaka kuvanog u salati i imaćete super večeru. Ništa gore od izgladnjivanja i onda imate problem da zaspite, ujutru mučninu ili nenormalan napad gladi. Što se tiče vremena kada večeram ono je uglavnom u periodu od 18-21, sve zavisi od obaveza i prethodnih obroka. Smatram da ono "ne jedem posle 18" čista glupost, sasvim je u redu da večera bude nekih 2,3h pre spavanja. Verujem da dosta vas ne vidi salatu kao večeru, ali sve je u glavi, samo pustite mozak da to prihvati kao opciju i naviknite organizam.



Kako možeš bez slatkiša?

E pa ovo je najčešće pitanje koje mi ljudi postave pošto ih odbijem kada me posluže nekim čokoladama, keksom, bombonama i slično. Ako izgledate dobro i zadovoljni ste sobom, a pri tom ne vodite računa o ishrani, to je super i sigurno ćete reći da sam ja luda. Ali ja sam uvidela šta meni ne odgovara od hrane, šta mi donosi dobro, a šta ne.  Praktično mogu da kažem da sam "isključila" taj osećaj sreće za kaloričnim i nezdravim slatkišima u glavi. Sledeće što sam uradila je da sam uz malo kreativnosti smislila par opcija koje su zdrave poslastice. Pored toga što su zdrave one su prilično hranljive i mogu jako lepo da zaiste. Gledam da mi svaki obrok bude energija, a ne nešto što ču samo da pojedem čisto onako jer mi je dosadno. Kapiram da mi od nekog kolača ne bi bilo ništa, ali što bih ja to sebi radila. Ok pojedem i šta, pa ništa samo mi skoči pritisak jer sam pojela nešto loše, a to mi baš nije potrebno u životu. Zato ja precrtam tu hranu i prosto se ne bavim njom, fokusiram se na zdrave zalogaje i posebnoj aromi zdrave hrane. Naravno sve zdrave,a slatke opcije možete naći u okviru kartice Slatko .

Kroz prethodni tekst sam pokušala da odgovorim na neka pitanja i približim vam svoj način razmišljanja i funkcionisanja. Razmislite još jednom o svojim navikama, da li biste nešto menjali. Ja ću i dalje nastaviti da vas motivišem i dajem ideje za zdrave obroke. Na vama je samo da odličite kada počinjete.


4 коментара:

  1. Draga Milice, gledala sam prilog u "Prakticnoj zeni" i veoma si mi se dopala na prvi pogled. Od oktobra prosle godine sam se posvetila potpuno zdravom nacinu ishrane, bez zaprske, belog brasna i slicno... Uzivam spremajuci svakakve obroke pri cemu se nikada ne pridrzavam strikto recepta ;) odmah sam pogledala tvoj blog i ODUSEVILA SE... Ne znam od kog recepta da pocnem, da mogu sve bih odjednom napravila :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala mnogo na divnim rečima, drago mi baš :) . Moji recepti dopuštaju kreativnost, cilj je samo da se podigne svest i zainteresovanost za zdrave obroke. Možda nekome ne odgovara začin, ulje koje sam stavila zbog toga upravo može da menja. Pozdrav :)

      Избриши
  2. Draga Milice,
    I ja takodjer sam te prvi put zapazila u emisiji Prakticna zena i od tada pratim tvoj blog. Divna si, zaista. Recepti su jednostavni, lijepo i detaljno objasnjeni, i sto je najbitnije ukusni. Do sada nisam kuhala, ali su me tvoji zdravi recepti ponukali da po prvi put ukljucim rernu:D. Vec treci dan za redom kuham po tvojim receptima. Moja mama je najvise iznenadjena, jer nikad nije mogla zamisliti da cu samoincijativno praviti krem supe i razne buckurise od tikvica i drugog povrca. Do sada sam pravila proju, krem supu od tikvica i mrkve i zdrave burgere.
    Svaka ti cast i samo tako nastavi,

    Arijana iz Sarajeva

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na ovako lepim rečima. Veoma sam srećna kada ljudi izaberu baš moj blog u gomili sadržaja na koje svakodnevno nailazimo. Uživaj u kuvanju hrane, sama ili sa najdražima. Pozdrav i hvala što si se javila.

      Избриши