недеља, 03. септембар 2017.

Balans


Od samog početka pisanja bloga se trudim da iznosim svoja mišljenja nenametljivo, da vam prenesem svoja iskustva i uvek mi je drago ako to nekome bar malo pomogne. Ne očekujem da se bilo ko vodi slepo mojim rečima, to je besmisleno jer je svako individua za sebe i drugačije reaguje na okolinu i stvari sa kojima se susreće.


Dosta reakcija organizma na hranu su mi često nepoznata i nejasna, razloge i uzroke istražujem na razne načine. Pretpostavljam da i vi kod sebe primećujete neke reakcije na hranu, pa ih nekad povezujete sa onim što čujete u prolazu ili onim što nam se u medijima servira. Pojmovi koje često čujemo kada se potegne neka priča o hrani su "kalorijska vrednost" , "ubrzanje metablizma" , "intolerancija na gluten/laktozu", "detoks organizma" , "sirova hrana" . Dosta njih često budu pogrešno shvaćeni ili loše upotrebljeni. Moje mišljenje je da previše komplikujemo stvari, čujemo nešto u prolazu pa se vodimo time iako ne znamo gde nas to vodi. Komercijalizacija određenih namirnica koje se tako samo stvore na tržištu i postanu must have u našem jelovniku, a zašto?! Pa ni sami ne znamo, ali kažu da su dobre i onda ih jedemo, jedemo previše, a zaboravimo na reč UMERENOST. 

Recepti na mom blogu su neka mešavina, nisam vegan, vegeterijanac, ne hranim se po hrono režimu niti je ovo vid dijete. Ovo je stil života koji sam izabrala jer mi prija, i ja sama povremeno testiram sebe, isključim neku namirnicu pa vidim kako je bez nje, onda smišljam recepte u skladu sa tim.

Ovo je bio samo moj uvod za ono što sledi, a to je tekst koji je napisao Marko Marinković, sasvim kompetentan za ovu temu i jako mi je drago da mogu da objavim nešto ovako, s obzirom da je on bioenergoterapeut, direktor udruženja za očuvanje i poboljšanje zdravlja BIOKOD (link vodi na sajt), strukovni fizioterapeut, terapeut yumeiho kotsuban terapija( hiropraktičar) kao i su-đok terapeut. 

Ovim tekstom će lagano krenuti da razrađuje jednu zanimljivu temu, koja većinu interesuje, dobićete možda objašnjenja za neke nejasnoće od ranije i povezaćete neke uzroke i posledice u vezi sa vašom ishranom.

Hranom do zdravlja

Ishrana je sastavni deo stila života, ali kada se udubimo u filozofiju ishrane, možemo otkriti i njenu veoma važnu ulogu, pored one koja je od suštinske važnosti kao što je opstanak.
Posmatrajući hranu na nivou enegije, prvo što pomislimo jeste energetska vrednost hrane koju merimo u kalorijama. Međutim, energetski aspekt hrane je mnogo više od njene kalorijske vrednosti. Hranu možemo takođe posmatrati i na nivou vibracije energije koju hrana emituje. Hrana vibrira kao i svaka tvar na ovom svetu. Takođe i pomenuti svet vibrira. Svako živo biće i neživi objekti takođe vibriraju odeđenim intenzitetom i na određenoj frekvenciji. Sam čovek je energetsko biće, i sa energetkog aspekta gledano, on vibrira, dakle, emituje i prima enegiju. Hrana je samo jedan način primanja jednog vida energije koja je neophodna za ljudski opstanak. Ali, ako se stvar posmatra iz ugla zdravlja, vrlo je važan izbor naminica u našoj ishrani, što ustvari i predstavlja samo naslov filozofije ishrane koje nas čini zdrarvim i koja nas ozdravljuje.
Neke stare civilizacije se već vekovima bave proučavanjem i usavršavanjem uticaja hrane na ljudski organizam i postigli su, možda i savršene rezultate u pronalaženju najbolje ravnoteže prehrane. Pronašli su i kako hrana može izlečiti naizgled neizlečive bolesti i kako može održati zdravo stanje čoveka u holističkom smislu. Njihov uspeh se krije upravo u posmatranju hrane sa energetskog nivoa. Pored hrane, naravno, tu su i uticaji drugih elemenata stila života, kao što je mentalna higijena, način oblačenja, duhovni razvoj. Ovo su nerazdvojivi elementi zdravog života jer je uspešnost u razvoju svakog elementa posebno uslovljen njihovom zavisnošću jednog od drugih.
Kineska filozofija makrobiotike daje konkretan primer predloga za uravnoteženu ishranu koja dovodi do uravnoteženog zdravlja čoveka. Principi kojima se ova filozofija vodi jeste nenametljivost, umerenost, svesnost i samosvesnost, skromnost, darežljivost i zahvalnost. Vođeni svim vrlinama čoveka, razvijana je filozofija ishrane koja nema samo ulogu u korekciji zdravstvenog stanja već i prevenciji energetske neuravnoteženosti, koja kasnije neminovno dovodi do fizičkih bolesti. Filozofija makrobiotike najmanje je bazirana na nutritivnim, materijalnim vrednostima hrane. Ona uzima u obzir i podneblje u kojem se odrasta. Ništa manje se ne obraća pažnja na godišnje doba i doba dana.
Tako postoji hrana koja hladi i hrana koja greje organizam. Način spremanja hrane je takodje bitna stavka. Polazeći od ravnoteže duha i tela, vrućeg i hladnog, crnog i belog, dakle dovođenje antagonista u sklad, odnosno međusobnu harmoniju, nastaje vrlo mudro i praktično sveobuhvatno rešenje ishrane.
Namirnice koje hlade organizam (jin), i namirnice koje greju organizam (jang) su presudne u formiranju zdravog jelovnika. Jedan od glavnih uzroka nastanka bolesti čoveka jeste neuravnotežena ishrana koja je ili previše jin ili previše jang. Kada se harmonija prehrane poremeti, dolazi do poremećaja homeostaze organizma, a na kraju i bolesti. Prema tipu bolesti lako se može zaključiti koje namirnice preovladavaju u ishrani.
Na primer, ljudi na Balkanu se vrlo lako prehlade i pojam prehlade je vrlo čest na našim prostorima. To je zato što se na našem području previše koristi jin hrana-hrana koja hladi organizam i hrana koja sama po sebi troši previše naše životne energije. U jin hranu spadaju, u načelu, mlečni proizodi, tropsko voće, ceđeno voće, pečena hrana i previše hladnih napitaka. Od čajeva su najpopularniji stimulativni čajevi iz grupe peperminta, kao što je menta (nana), koja čak i kao vruće pripremljen napitak, utiče na hlađenje organizma. U suštini, gotovo da i nema namirnica koje mogu grejati organizam, ali njihovim načinom pripreme ili godišnjeg doba unosa, efekat hlađenja se može minimalizovati. Da bude jasno, hrana koja je vruća na dodir ne znači da nužno greje organizam i obratno.
Kada dobro proučite ovaj tekst, shvatićete lakše koje namirnice mogu da se kombinuju i koji je njihov vid spremanja. Takođe će vam biti jasno i zašto su baš takvi recepti prikazani na ovom blogu koji ujedno dokazuju i to da nije sasvim istina da zdrava hrana mora biti neukusna ili bezukusna. Zdravlje može svakako biti servirano na primamljiv način, ali trebalo bi dobro savladati filozofiju uravnotežene ishrane.


Нема коментара:

Постави коментар